Kulturrygsæk er en række læringsforløb, der sikrer, at folkeskoleelever i Holbæk Kommune opnår inspirerende møder med kunst og kultur, som bidrager til at udvikle en kulturel ballast.
Mødet med kunsten og kulturen har værdi i sig selv, fordi et kunstnerisk møde sætter spor og skaber betydning for den enkelte elev. Gennem Kulturrygsækforløbene møder eleverne kunstens og kulturens sprog. De erfarer verden med deres krop og sanser, og opnår mulighed for at undres, overraskes og begejstres. Kulturrygsækforløbene understøtter også de skabende processer, der giver eleverne mulighed for selv at udtrykke sig, som motiverer, engagerer og befordrer elevernes egen kreativitet.
Kulturrygsækforløbene udvikles løbende i et tæt, tværfagligt samarbejde mellem de lokale kulturinstitutioner og skoler. Forløbene understøtter alle folkeskolens formål samt en række fag og faglige mål som folkeskolerne er forpligtet til at arbejde med. Det tværprofessionelle samarbejde og de eksterne læringsmiljøer bidrager til at skabe andre måder at arbejde med fagene på, der både understøtter elevernes læring, dannelse og uddannelse.
Kulturrygsækforløbende tager afsæt i:
- at sikre børns møde med kunst og kultur
- at styrke elevernes læring og dannelse
- at udvikle sammenhængende læringsforløb med fokus på før, under og efter bearbejdning
- at udvikle og styrke det tværprofessionelle samarbejde mellem kulturinstitutioner og skoler