Brobygning 10. kl.

Elever i 10. kl. skal på brobygning på en eller flere ungdomsuddannelser

I 10. klasse er der obligatorisk brobygning i minimum 5 dage.
Uddannelsesvejlederen vil informere i klassen i begyndelsen af 10. klasse.

Ønske brobygningshold 

I 10. klasse skal elever selv ønske brobygningshold. 
Det er ikke alle ønsker som nødvendigvis kan lade sig gøre, men vi gør hvad vi kan for at ønskerne opfyldes.
Netop derfor skal der angives flere ønsker og stå i prioriteret rækkefølge.

Find tilmeldinger til brobygning

Brobygningsforløbet vil fremgå i aktiviterne i Uno Ung, i fanen Brobygning og intro, 4 uger før forløbet. 

Login med UNI-login på Uno Ung:

ung.unoung.dk

 

Brobygning i 10. klasse er en uddannelsesaktivitet, hvor elever får et dybere og mere målrettet indblik i forskellige ungdomsuddannelser. Målet er at støtte elever i deres endelige uddannelsesvalg og gøre dem mere bevidste om, hvilke veje de kan vælge efter folkeskolen og 10. klasse.

Her er en uddybning af, hvordan brobygning i 10. klasse foregår:

  1. Varighed og forløb: Brobygningsforløbet i 10. klasse er ofte længere og mere intensivt end i 9. klasse. Eleverne kan f.eks. være på brobygning i en uge eller over flere dage spredt ud over året, afhængigt af skolens program.

  2. Målrettet uddannelsesvalg: I 10. klasse er brobygning særligt fokuseret på at hjælpe eleverne med at vælge præcis den uddannelse, der passer til deres ønsker og styrker. Mange elever har allerede fået en idé om deres interesseområder, og brobygningen giver dem mulighed for at prøve dem af i praksis.

  3. Valgmuligheder blandt uddannelsestyper:

    • Gymnasiale uddannelser (STX, HTX, HHX og HF), hvor eleverne kan opleve, hvordan undervisningen foregår, og hvad de forskellige faglinjer fokuserer på.
    • Erhvervsuddannelser (f.eks. murer, kok, mekaniker eller IT-supporter), som giver eleverne mulighed for at prøve praktiske opgaver og forstå arbejdsmetoder inden for forskellige fag.
    • Specialiserede skoler eller kombinerede uddannelsesforløb, som f.eks. EUX, der kombinerer gymnasiale fag med erhvervsfaglig undervisning.
  4. Indhold og opgaver: Eleverne deltager i undervisning og praktiske aktiviteter, der er typiske for uddannelsen. På en erhvervsuddannelse kan de eksempelvis arbejde med materialer og værktøjer, mens de på en gymnasial uddannelse deltager i teoretisk undervisning. Dette giver et konkret indblik i arbejdsmetoderne og niveauet på hver uddannelsestype.

  5. Studievejledning og refleksion: Efter brobygningen følger ofte vejledningssamtaler, hvor eleverne diskuterer deres oplevelser med studievejledere og lærer mere om uddannelsesforløb, adgangskrav og fremtidige karrieremuligheder. Refleksion over deres oplevelser hjælper dem til at tage et oplyst valg.

  6. Formålet med brobygningen i 10. klasse: Det er at styrke elevernes afklaring og motivation for deres kommende uddannelsesvalg, mindske risikoen for frafald og sikre, at eleverne har en realistisk opfattelse af, hvad den valgte uddannelse indebærer.

Brobygning i 10. klasse er dermed et vigtigt redskab for at give eleverne en grundig introduktion til ungdomsuddannelserne, hjælpe dem med at vælge uddannelse og sikre, at de starter på en vej, der stemmer overens med deres ambitioner og evner.

 
Senest opdateret 08-11-2024