Spring til indhold

Skriv til os

Skriv til os via en sikker forbindelse. Hvis du vil sende os et brev eller en pakke, finder du postadresserne

Hvis du vil sende personlige oplysninger til os, skal du bruge en sikker henvendelse.

Borger: Send sikker digital post her

Virksomhed: Send sikker digital post her

Hvis du ikke har nemID, kan du bruge den sikre henvendelse her

Skriv sikkert til os her

Vil du sende os et brev eller en pakke?

Find postadresserne her

 

Hvad er Digital Post?

Digital Post fra offentlige myndigheder er den samme slags post, som du allerede modtager i din fysiske postkasse fra fx kommunen, sygehuset eller Skatteforvaltningen. Det kan være patientindkaldelser, besked om plads til dit barn i en daginstitution, indkaldelse til syn af din bil eller personlige skattesager.

Private virksomheder, som forsikringsselskaber og banker, sender også Digital Post til deres kunder. Det kan være fx opgørelser eller kontoudtog.

Forskellen fra traditionel papirpost er, at du modtager og læser Digital Post på en sikker hjemmeside på internettet.

De sikre hjemmesider, hvor du kan læse din Digitale Post fra det offentlige, er:

Sikkerhed ved Digital Post

Du behøver ikke være urolig for, at din digitale post falder i de forkerte hænder. Digital Post er krypteret, både når du modtager, og når du sender post. Det betyder, at det ikke er muligt for uvedkommende at læse din personlige post.

Adgangen til Digital Post, hvad end det er via e-Boks eller borger.dk, kan kun ske ved brug af dit NemID. Dermed er adgangen underlagt den samme høje sikkerhed, som når du fx benytter din netbank eller TastSelv hos Skatteforvaltningen.

Mulighed for læseadgang

Du kan give en anden, fx en ægtefælle eller et familiemedlem, adgang til at læse din digitale post.

Læseadgang kan være en god løsning for både dig og dine pårørende, hvis du eksempelvis ikke selv kan tjekke din digitale post, hvis du gerne vil have, at din ægtefælle også kan se den, eller hvis du som ung gerne vil have, at dine forældre hjælper dig med dine breve fra det offentlige.

Dog er det vigtigt at huske, at det overordnet er dit ansvar, at din digitale post bliver læst.

Når man giver læseadgang kan man vælge, om den du giver adgang, kun skal kunne læse post, eller også have rettigheder til at slette post og oprette mapper.

Ved at klikke på linket herefter kan du se, hvordan du skal gøre, hvis du vil give en anden person læseadgang til din digitale post:

Læse Digital Post på en offentlig computer

Når du bruger internettet gemmer din internetbrowser (Internet Explorer, Chrome, Firefox) ofte filer på computeren.

Dette kan være smart på din private computer, da det eksempelvis kan hjælpe til, at indholdet på de sider du bruger ofte, kommer hurtigere frem på skærmen.

Når du bruger en offentlig computer, er det dog en god idé at beskytte sig ved at efterlade så lidt som muligt.

Hvad kan jeg gøre?

Du skal sikre dig, at du ikke har efterladt dokumenter på computeren, når du er færdig med at bruge den. Dokumenter kan blive gemt på skrivebordet eller i en særlig mappe til overførsler fra internettet. Dette sker eksempelvis når:

  • du åbner et dokument på en hjemmeside
  • du gemmer et brev, du har modtaget som Digital Post, for at kunne printe det

Hvis du ikke kan finde den rigtige mappe, kan du spørge "ejeren", eksempelvis din ven eller én der arbejder det sted, computeren står.

Du kan hertil bruge en privat browser, som sørger for, at der ikke gemmes data på computeren, om dét du bruger din browser til. Dette kan dog ikke forhindre, at der gemmes dokumenter på computeren i de ovenstående situationer. Genvejene til at åbne en privat browser er:

I Internet Explorer og Firefox er det Ctrl + Shift + P

I Chrome er det - Ctrl + Shift + N



Feedback

Sidst opdateret

05.01.2021

Ansvarlig redaktør

Mette Wallin