Børn og sociale medier

For børn og unge er grænsen mellem det digitale og det fysiske liv flydende - for dem er det hele én samlet virkelighed. Derfor har deres trivsel både online og offline stor betydning og kan skilles ad.

Men kun halvdelen af skolebørn oplever, at deres forældre interesserer sig for deres liv på nettet.

Det er vigtigt, at I som forældre også er nysgerrig på, hvad der sker digitalt - lige som I spørger ind til skole, venner og fritidsaktiviteter. Det sender et stærkt signal om, at I er der - hele vejen rundt.

Se forældreguide - Gode råd til at skabe en god online - adfærd blandt jeres unge

Sociale medier er en vigtig del af børn og unges hverdag - og brugt med omtanke, kan de være med til at styrke deres trivsel. Når børn færdes på digitale platforme, får de mulighed for at spejle sig i andre, udforske deres identitet og afprøve roller - en vigtig del af det at vokse op.

Forskning fra Sundhedsstyrelsen og Unicef viser, at et moderat forbrug af sociale medier kan understøtte venskaber og giver børn og unge en følelse af samhørighed.

De digitale fællesskaber kan ikke erstatte fysisk samvær, men de kan supplere det. For mange er det netop her, venskaber vedligeholdes og forstærkes. Brugt i passende mængder og til meningsfuld kontakt, kan sociale medier alt være en positiv faktor i børns trivsel og sociale udvikling. 

  • Digital mobning - børn og unge, der udsættes for digital mobning, har dobbelt så stor risiko for selvskade og selvmordsforsøg. 

  • Rygtespredning - hver fjerde i alderen 13-17 år har oplevet rygtespredning på nettet om deres seksuelle adfærd. 


  • Deling af krænkende billeder - i Umbrella-sagen er mere end 1100 unge sigtet for distribution af krænkende billedmateriale.


  • Lavt selvværd - elever kan føle sig under pres for at ligne de "perfekte" liv, de ser på sociale medier, hvilket kan føre til lavt selvværd og angst.

     
  • Privatliv og sikkerhed - deling af personlige oplysninger online kan udsætte eleverne for risici såsom identitetstyveri, stalking og cybermobning. 


  • Fake news og misinformationer - sociale medier kan sprede falske oplysninger og skadelige rygter, hvilket kan påvirke elevernes evne til at skelne mellem sandhed og løgn. 

 

Kilde: Børns vilkår

Senest opdateret 03-07-2025