Færgefarten Orø-Holbæk

Velkommen ombord på færgens side. Her kan du læse om afgangstider, priser, finde information om, hvordan du som fastboende får frikort eller se en video om færgen.

Orøfærgen lægger til centralt i Holbæk Havn

Færgeoverfarten er 25 minutter, og du skal være klar til at køre ombord 5 minutter før afgang.

Der kan ikke bookes eller reserveres pladser på Færgen

På færgen kan du betale med betalingskort (Dankort, Mastercard, Visa og Visa Elektron) og kontanter, men du kan ikke betale med MobilePay.

Erhvervskunder kan få en kontoordning.

Vedrørende frikort og erhvervskunder, så skriv til e-mail: vbafokonomi@holb.dk.

Yderligere kontaktoplysninger ses nederst. 

Adresse til afsætning af varer:

Havnevej 3, 4300 Holbæk

Afgangstider fra Orø Havn

Mandag - fredag Lør-, søn- og helligdag
06.00
07.10
08.20 08.20
09.30 09.30
 - 10.40
12.30 12.30
13.55 13.55
15.10 15.10
16.20 16.20
17.30 17.30
18.40 18.40*
20.00 20.00*
22.00 22.00*

* Ikke 24/12 og 31/12 

 

Afgangstider fra Holbæk Havn

Mandag - fredag Lør-, søn- og helligdag
05.30  
06.35
07.45 07.45
08.55 08.55
 - 10.05
11.30 11.30
13.20 13.20
14.30 14.30
15.45 15.45
16.55 16.55
18.05 18.05*
19.30 19.30*
21.30 21.30*

* Ikke 24/12 og 31/12

På færgen kan du betale med betalingskort (Dankort, Mastercard, Visa og Visa Elektron). Dog ikke MobilePay. Erhvervskunder kan få en kontoordning.

Takster

Almindelige billetter

Enkelt

Retur

Voksen

21 kr.

31 kr.

Barn 4-11 år

gratis

gratis 

Personbil <6 m. og motorcykel med sidevogn (ekskl. fører og passagerer)

36 kr.

62 kr. 

Motorcykel eller knallert (ekskl. fører og passagerer)

19 kr.

29 kr. 

Cykel eller cykelanhænger 

gratis

gratis

Campingvogn/trailer

36

62

Turistbus inkl. fører og max. 50 passagerer

718 kr.

1.298 kr.

Minibus inkl. fører og max. 20 passagerer

466 kr.

843 kr.

 

 

Tur- og periodekort

 

20 enkeltture

Månedskort

Voksen

269 kr.

367 kr.

Barn 4-11 år

gratis

gratis

Personbil <6 m. og motorcykel med sidevogn 

456 kr.

719 kr.

Personbil <6 m. og motorcykel med sidevogn - pensionist

425 kr.

-

Motorcykel eller knallert

231 kr.

326 kr.

Cykel eller cykelanhænger

gratis

gratis

 

Godstransport

 

Enkelt

Retur

Lastbil under 6 ton (ekskl. fører)

83 kr.

156 kr.

Lastbil over 6 ton (ekskl. fører)

125 kr. 

239 kr. 

Lastbilanhænger

83 kr.

156 kr.

Gulpladebil under 4 ton (ekskl. fører)

31 kr.

52 kr.

 

På færgen betragtes en sættevogn som et vogntog (én lastbilforvogn og én lastbilanhænger).

Øboere, der ifølge Folkeregistret er bosiddende på Orø, har ret til at sejle gratis med Færgefarten Orø-Holbæk færgen. Det er inklusiv cykel og invalidebil.

Som beskrevet i "Regulativ for billettering - punkt 6.0.1" har øboere, der ifølge Folkeregistret er bosiddende på Orø, ret til at sejle gratis med Orø færgen inkl. cykel / invalidebil.

Siden 2014 er der sendt frikort til beboerne på Orø. Frikortene er gældende indtil der sendes nye frikort.

Hvis du skifter adresse på Orø, skal du stadig benytte dit nuværende frikort.

Hvis du ønsker at bestille et frikort til færgen, bedes du sende en e-mail til Færgefarten Orø-Holbæk med disse oplysninger:

  • navn
  • adresse
  • dato for tilflytning
  • fødselsdato og år
  • e-mail

Oplysningerne sendes til vbafokonomi@holb.dk

Færgefarten Orø–Holbæk regulativ af 1. januar 2014

Regulativ for billettering på Færgefarten Orø-Holbæk

1.0 Formål

Regulativets formål er at fastsætte bestemmelser for billettering af passagerer, køretøjer og fragt på færgefarten.

2.0 Udførelse af billettering

Færgefartens styrmænd udfører billettering.

3.0 Kontrol

Der kan med jævne mellemrum forekomme kontrol af, om passagererne har gyldigt rejsehjemmel i henhold til regulativets bestemmelse.
Kontrollen foretages af kontrollører udpeget af Holbæk Kommune.
Kontrollen foretages uanmeldt på forskellige dage og ved forskellige sejltider.
Kontrollen udføres ved færgens ankomst til Orø eller Holbæk.

4.0 Billettering af passagerer og køretøjer

Billettering udføres, når færgen har lagt fra land.

4.0.1 Almindelige takster

Billettering foretages med en håndterminal, hvorfra styrmanden printer en billet med den aktuelle takst.
Betaling modtages i kontanter (kroner og Euro) og fra kreditkort (Dankort, MasterCard, Maestro, Visa, Visa Electron, V PAY, JCB, UnionPay og American Express).
Såfremt passageren ikke har kontanter / kreditkort, indtastes passagerens navn og adresse samt billettype på håndterminalen. På grundlag heraf udfærdiges en regning pålagt et fakturagebyr på 40 kr..
Færgefarten udsender regninger 1 gang om måneden.
Tabte eller bortkomne billetter erstattes ikke, og der sker ikke refusion af ubrugte billetter.

4.0.2 Periodekort

Periodekort kan udstedes som 20 turs kort, månedskort eller kontantkort.
Ved salg aktiveres kortet på håndterminalen, og der printes kvittering.
Billettøren påfører ved køb af periodekort solgt som månedskort køberens navn på kortet. Kortet kan kun anvendes af køberen.
Hvis et periodemånedskort mister navnet vil billettøren påføre navnet på ny. Indehaveren betaler 40 kr. i gebyr.
Ved billettering køres kortet gennem håndterminalen, og der printes billet.
Når kortet er opbrugt, aktiveres det på ny.
Der betales 40 kr. i depositum for et periodekort. Beløbet refunderes ved tilbagelevering af kortet.
20 turs kort og kontantkort er gyldige i 12 måneder og månedskort 30 dage fra udstedelsesdag.
Kontantkort kan kun bruges ved køb af ordinære billetter t/r til voksen, barn, bil, motorcykel, knallert, cykel, lastbil, campingvogn, bus og entreprenør- og landbrugsmaskine.
Tabte eller bortkomne periodekort erstattes ikke, og der sker ikke refusion af ubrugte kort.
I forbindelse med færgens driftsstop indsættes bus. Refusion af manglende mulighed for brug af periodekort sker ikke.

4.0.3 På konto

Færgefarten kan godkende, at erhvervskunder der bruger færgen meget, oprettes som kontokunder.
Kontokunder er oprettet på håndterminalerne og billettering foretages med disse.
Der printes billet ved billettering
Færgefarten udsender regninger 1 gang om måneden.

5.0 Billettering af fragt

Pakker, der skal fragtes med færgen, afleveres af fragtfirma / afsender til styrmanden, når færgen ligger i havn. Hvis færgen ikke ligger i havn, kan pakker afleveres i et af færgefarten opstillet bur / skur på kajen på Orø / i Holbæk.
Modtagere af pakker skal hente disse hos styrmanden første gang færgen lægger til kaj i modtagerhavnen.
Såfremt dette ikke sker, vil pakker blive placeret i et bur / skur på modtagerkajen.
Pakker skal være forsynet med navn og adresse på fragtfirmaet, afsenderen og modtageren samt pakkens vægt.
Billettering foregår med håndterminal. Der betales med kontanter, kreditkort eller på konto.
Færgefarten er ikke ansvarlig for pakker, der ikke afleveres til styrmanden eller som styrmanden ikke kan afleverer til modtagerne – se bestemmelserne for befordring pkt. 3.
Færgefarten udsender regninger 1 gang om måneden.
Regning sendes til fragtfirmaet subsidiært afsenderen eller modtageren, hvis fragtfirmaet ikke er anført på pakken.

6.0 Fritagelse for billettering

6.0.1 Øboere

Passagerer, der ifølge Folkeregistret er bosiddende på Orø (øboere), sejler gratis inkl. cykel / invalidebil.
Færgefarten udsteder et frikort til alle øboere med navn, adresse og fødselsdag.
Frikortet gælder, indtil der udstedes et nyt frikort.
Ved billettering skal der altid fremvises frikort og på anmodning sundhedskort / anden legitimation.
Billettering sker ved at frikortet scannes på håndterminalen og der udskrives billet, som er øboerens gyldige rejsehjemmel.
Ved billettering af invalidebiler skal indehaveren af det blå invalidebilskilt være med i bilen.
Invalidebilskiltet med navn, billede og gyldighedsperiode skal fremvises samt på anmodning sundhedskort / anden legitimation.
Hvis gyldigt frikort / invalidebilskilt ikke kan fremvises, skal der betales takst i henhold til gældende takstblad.
Ved fraflytning fra Orø får færgefarten besked herom fra Kommunedata, og kortet vil herefter blive slettet i håndterminalen, så det ikke kan bruges.
Ved tilflytning til Orø får færgefarten besked herom fra Kommunedata, og øboeren får tilsendt et frikort fra Færgefarten.
Hvis et frikort mistes, skal der betales 40 kr. for et nyt kort.

6.0.2 Andre

Skibsførere og styrmænd samt ægtefælle / samlever og hjemmeboende børn kan sejle gratis inkl. bil.
Fratrådte skibsførere og styrmænd, der har været ansat mere end 25 år ved færgefarten kan sejle gratis inkl. bil.
Reddere og forretningsførere sejler gratis inkl. bil, såfremt transporten relaterer til arbejde for færgefarten.
Færgefarten udsteder frikort med navn, adresse og fødselsdag.
Frikort gælder indtil der udstedes et nyt.
Ved billettering skal der altid fremvises frikort og på anmodning sundhedskort / anden legitimation
Billettering sker ved at frikortet scannes på håndterminalen, og der udskrives billet, som er gyldig rejsehjemmel.
Hvis gyldigt frikort ikke kan fremvises, skal der betales takst i henhold til gældende takstblad.
Færgefarten inddrager frikort ved fratrædelse / død eller fraflytning af ægtefælle / samlever eller hjemmeboende børn.
Hvis et frikort mistes, skal der betales 40 kr. for et nyt kort.

7.0 Ansvar

Befordring af passagerer, biler, gods og rejsegods sker i henhold til Sølovens bestemmelser.
Der henvises til oplag på færgen og i venterum samt www.holbaek.dk.

8.0 Ikrafttrædelse

Regulativet træder i kraft den 1. januar 2014.
Regulativ af 2. april 2013 bortfalder samtidig med ikrafttrædelse af nærværende regulativ.

Færgefarten Orø - Holbæk

Fartplan, gods og ansvar

  1. Fartplan og overfartstid kan ændres af færgefarten uden varsel i tilfælde af f.eks. udefra kommende forhold. Færgefarten kan ikke drages til ansvar eller gøres ansvarlige for erstatninger i forbindelse med forsinkelser i forhold til fartplanen.
  2. Visse typer farligt gods herunder rejsegods medtages ikke.
  3. Uledsaget gods (pakker), der ikke afleveres til styrmanden, når færgen er i havn, men afleveres på kajen, er færgefarten ikke ansvarlig for. Det samme gælder uledsaget gods, der ikke afhentes af modtageren, når færgen er i havn.
  4. Færgefarten er ikke ansvarlig for skade på personer, køretøjer, håndbagage og rejsegods m.v. eller andet tab i tiden før ombord stigning / ombord kørsel samt efter ilandstigning / ilandkørsel på og fra skibet, selv om skade eller tab skyldes fejl eller forsømmelse fra færgefartens side.
  5. Færgefarten er ikke ansvarlig for levende dyr, heller ikke levende dyr som medbringes af passagerer, selvom skade eller tab skyldes fejl eller forsømmelse fra færgefartens side.
  6. Færgefarten er ikke ansvarlig for de skader, køretøjer forvolder hinanden ved sammenstød, forskubning, vælten eller lignende. Sådanne skader afgøres mellem ejerne af køretøjerne og disses forsikringsselskaber.

Orden og sikkerhed ombord

  1. Passagerer skal udvise en adfærd / opførsel, så de ikke er til gene for andre passagerer eller færgefartens mandskab.
  2. Passagerer skal rette sig efter mandskabets anvisninger / henstillinger.
  3. Passagerer skal tage vare på sig selv samt medfølgende børn og dyr.
  4. Personer, der er berusede eller på anden måde udviser en adfærd / opførsel, der kan være til gene for andre, kan færgefartens mandskab nægte transport med færgen.


Færgefarten

Du kan tilmelde dig og få informationer om drift på din mobiltelefon. Det er en gratis sms-service.
Du styrer selv til- eller afmelding sådan: 

Tilmelding - skriv Orø og send til 445

Afmelding - skriv Orø stop og send til 445

Hvis du har nogen spørgsmål kan du kontakte os på Holbæk Kommunes hovednummer: 72 36 36 36 eller på nedenstående oplysninger:

Borger - Send sikker post

Virksomhed - Send sikker post

Kommuner - Send sikker post

Hvis du er fritaget for Digital Post, kan du bruge den sikre henvendelse herunder:

Skriv sikker til os her

Vil du sende os et brev eller en pakke?

Find postadresserne her

Vedrørende frikort skal du sende os en mail på: vbafokonomi@holb.dk

 

Se videoen om Orøfærgen

Senest opdateret 10-04-2024