Her kan du få et overblik over generelle spørgsmål, som kan dukke op i forbindelse med forskellige indsatser. Det kan være svar på, hvornår du kan få forebyggende hjemmebesøg, hjælp til hørelse og meget mere. Du kan også læse, hvad du skal gøre, hvis du er utilfreds med en afgørelse og vil klage til kommunen.
Læs flere generelle informationer i din kommune her:
Hvornår kan du få kontant tilskud
Du kan få kontant tilskud når:
- Du er fyldt 18 år
- Du er bevilget mere end 20 timers ugentlig hjælp i hjemmet efter servicelovens § 83
Har du betydelig og varigt nedsat funktionsevne, kan du i særlige tilfælde få hjælpen udbetalt til en nærtstående person, som helt eller delvist passer dig. Det følger af servicelovens § 95 stk. 3.
For at kunne få et kontant tilskud til hjælpen skal du kunne fungere som arbejdsleder for dine hjælpere. Det betyder, at du skal kunne tilrettelægge hjælpen og være dine hjælperes daglige leder.
Hvis du ønsker det, kan du selv være arbejdsgiver for dine hjælpere. Det vil sige, at du har ansvaret for at administrere ordningen og de praktiske og juridiske opgaver. Du kan også overdrage arbejdsgiveransvaret til et nærtstående familiemedlem eller en ekstern leverandør.
Et kontant tilskud til personlig pleje og praktisk hjælp sikrer, at du trods omfattende funktionsnedsættelser kan få eller opretholde et selvstændigt liv.
Der er udarbejdet en håndbog "Mulighed for kontakt tilskud i forbindelse med personlig og praktisk hjælp". Hvis du ønsker at vide mere om håndbogen kan du kontakte visitationen på visitation@holb.dk eller telefon 72 36 36 36.
Hvordan får du hjælp til din hørelse
Hvis du har brug for råd og vejledning om din hørelse, kan du kontakte Region Sjælland ved at klikke her. eller kontakte Region Sjælland på telefon 58 57 57 60.
Hvornår kan du få et forebyggende hjemmebesøg
Hvis du har været ude for livsændringer, der påvirker din hverdag, kan vi tilbyde et forebyggende hjemmebesøg som din kommune. Det kan være pga. alvorlig sygdom, tab af netværk, tab af ægtefælle eller følelse af ensomhed.
Når du bor alene, når du fylder 70 år tilbyder dig et forebyggende hjemmebesøg en gang om året og i det år, hvor du fylder 75 år, inviterer vi dig til et fødselsdags arrangement.
Når du bor sammen med nogen, når du fylder 80 år, tilbyder vi dig et forebyggende hjemmebesøg. Fra du fylder 92 år, tilbyder vi dig et forebyggende besøg hvert år.
I tiden mellem besøgene kan du altid kontakte os, hvis du ønsker et forebyggende hjemmebesøg. Det gælder allerede fra du er 65 år, uanset om du bor alene eller sammen med nogen.
Besøget foretages af en sundhedsvejleder og varer ca. en time. Du kan sagtens have en pårørende med, hvis du har lyst eller brug for dette.
Du kan læse mere om forebyggende hjemmebesøg og bl.a. hvordan du kontakter sundhedsvejlederne her.
Kvalitetsstandard handicapkørsel (flextrafik)
Du kan søge om hjælp til individuel handicapkørsel, hvis du ikke har mulighed for at benytte almindelige offentlige transportmidler. Det kan skyldes, at du har nedsat syn eller er bevægelseshæmmet. Individuel handicapkørsel giver dig mulighed for kørsel til fritidsaktiviteter og gøremål, som ikke kan dækkes efter anden lovgivning.
Indsatsen omfatter bl.a.:
- 104 enkeltture om året i perioden fra 1/1-31/12.
- At blive fuldt fra dør til dør. Ved offentlige bygninger vil det være til aftalt hovedindgang.
- Mulighed for kørsel hele døgnet.
- Mulighed for at medbringe max. to ledsagere til halv takst
Du kan læse mere om handicapkørsel ved at klikke her.
Støtte til køb af bil
Du kan få støtte til at køb af bil, hvis du har en varigt nedsat funktionsevne, der gør det vanskeligt for dig at opnå eller fastholde dit arbejde eller gennemførelse af din uddannelse uden brug af bil. Du kan også søge om støtte til køb af bil, hvis du er forældre eller værge til et barn med et handicap under 18 år.
Lånet til bilen skal altid anvendes til køb af fabriksny bil, og der er mulighed for, at du kan få lån til din bil, hvis du har købt den fabriksny indenfor det sidste år, så den er under et år gammel på ansøgningstidspunktet.
Du har mulighed for at ansøge om støtte til bil på to måde. Du kan læse mere ved at klikke her.
Hvis du vil klage
Afgørelsen
Hvis du er utilfreds med din visitators afgørelse, kan du klage til Holbæk Kommune. Du kan klage mundtligt eller skriftligt. I klagen kan du oplyse, hvorfor du er utilfreds med afgørelsen. Du skal klage inden for fire uger, efter at du har modtaget afgørelsen.
Når vi har modtaget din klage, vil vi vurdere din sag igen. En visitator vil tage stilling til, om vi kan give dig helt eller delvis ret i din klage.
Hvis vi fastholder afgørelsen, sender vi din klagesag til Ankestyrelsen med kopi til dig. Ankestyrelsen vil så behandle klagen og sende dig et brev med deres afgørelse.
Hjemmesygeplejen
Hvis du vil klage over hjemmesygeplejens faglige behandling, kan du klage til Styrelsen for Patientsikkerhed. Du kan klage via borger.dk ved at klikke her.
Leverandøren
Hvis du ikke er tilfreds med samarbejdet med leverandøren eller med det arbejde, medarbejderen udfører, beder vi dig om at kontakte leverandøren.
Visitator
Hvis du ikke er tilfreds med samarbejdet med visitator, beder vi dig kontakte os i Holbæk Kommune. Vi gør opmærksom på, at det kun er den person, der modtager hjælpen, som har ret til at klage. Hvis dine pårørende eller netværk ønsker at klage over afgørelsen eller den hjælp du modtager, skal de have en fuldmagt fra dig.
Du får en klagevejledning sammen med vores skriftlige afgørelse. Du kan til enhver tid kontakte Holbæk Kommunes borgerrådgiver.
Kontaktoplysninger
Holbæk Kommune
Myndighed og Visitation
Kanalstræde 2
4300 Holbæk
Telefon: 72 36 36 36 (se telefontider ved at klikke her)
E-mail: visitation@holb.dk
Hjemmeside: Visitation
Klageinstanser
Borgerrådgiver
Borgerrådgiver i Holbæk Kommune
Telefon: 72 36 55 87
Hjemmeside: borgerrådgivning
Patientklagecentret
Styrelsen for patientsikkerhed
Islands Brygge 67, 2300 København
Telefon: 72 33 05 00 mellem kl. 10-14
E-mail: pob@patientombuddet.dk
Hjemmeside: Styrelse for patientsikkerhed
Patienterstatningen
Patienterstatningen
Kalvebod Brygge 45, 1560 København V
Telefon: 33 12 43 43
E-mail: pebl@patienterstatningen.dk
Hjemmeside: Patienterstatningen