Spring til indhold

Databeskyttelse

I Holbæk Kommune modtager og behandler vi meget information hver dag. Herunder kan du læse procedurer for datasikkerhed i Holbæk Kommune.

Datasikkerhed i Holbæk Kommune

I Holbæk Kommune modtager og behandler vi meget information hver dag, for at vi kan levere den nødvendige service. Det gælder både information om borgere, virksomheder, ansatte og samarbejdspartnere.

Det er derfor vigtigt, at vi håndterer denne information med det rigtige sikkerhedsniveau.

Her har vi din information fra

Nogle typer af information kan vi som myndighed selv hente i andre registre som f.eks. SKAT, BBR og CPR-registret.

Anden information beder vi dig selv om at oplyse, når du f.eks. henvender dig til os eller bruger en selvbetjeningsløsning.

Oftest fremgår det af lovgivningen, at vi som myndighed har lov til at behandle information om dig. I de tilfælde, hvor det ikke fremgår af lovgivningen, skal vi have lov af dig f.eks. ved at bede dig om et samtykke.

Sådan er dine informationer sikret, når du bruger en selvbetjeningsløsning

Når du bruger en selvbetjeningsløsning er de informationer, du indtaster, beskyttet og sendes direkte til Holbæk Kommune.

Sådan opbevarer vi dine informationer

I Holbæk Kommune opbevarer vi dine informationer i vores systemer. Al information, der har betydning for en sag, vil derfor blive journaliseret. Det gælder også, når du f.eks. sender os en e-mail eller digital post.

Så lang tid opbevarer vi informationer

Holbæk Kommune sletter informationerne, når pligten til at opbevare dem udløber, og et eventuelt arkiveringskrav er opfyldt. Når informationerne er sendt til Statens arkiver eller slettet, har Holbæk Kommune ikke længere adgang til dem.

Databeskyttelsesrådgiver

Som alle andre offentlige myndigheder er Holbæk Kommune forpligtet til at have en databeskyttelsesrådgiver – en såkaldt DPO.

Det er DPO’ens rolle at sikre, at Holbæk Kommune lever op til reglerne om datasikkerhed, blandt andet ved at støtte kommunen i korrekt og sikker håndtering af data.

Holbæk Kommunes databeskyttelsesrådgiver er:

Bech-Bruun Advokatpartnerselskab
Langelinie Allé 35
2100 København Ø
Telefonnummer – 72 27 30 02

E-mail - dpo.holbaek@bechbruun.com

Hvis din henvendelse indeholder følsomme eller personlige oplysninger, skal du bruge den sikre beskedfunktion, når du sender til DPO’en:

https://dpo.bechbruun.com/holbaek

Sådan gør du, hvis opdager et informationslæk

Du kan kontakte databeskyttelsesrådgiveren, hvis du har mistanke om, at Holbæk Kommune har lækket personlige informationer eller på anden måde ikke har overholdt loven i håndteringen af dine eller andres personlige informationer. Indeholder din henvendelse personlige eller følsomme oplysninger, skal du bruge den sikre beskedfunktion.

Hvis du mener, der er fejl i dine informationer

Hvis du mener, der er fejl i de oplysninger, vi har registreret om dig, har du ret til få ændret forkerte informationer om dig selv.

Når du sender Holbæk Kommune personlige eller følsomme oplysninger, skal du bruge din digitale postkasse på borger.dk.

Du kan læse mere om digital post her

Oplysninger om dine egne informationer

Ligesom du kan søge om aktindsigt i forbindelse med din sagsbehandling, giver reglerne om databeskyttelse dig også indsigtsret i dine data.



Feedback

Sidst opdateret

23.05.2018

Ansvarlig redaktør

Morten Holm